Az Erasmus Biotechnológia projektje már 13 éve zajlik számos európai gimnázium részvételével. 2023-ban a gimnázium elnyerte az Erasmus+ akkreditációt a 2023-2027-es időszakra, így ez a projekt is az Erasmus + diákmobilitás része.
2024-ben a krakkói KOSTKA Publiczne Liceum Ogólnoksztalcace Jezuitów és a bécsi Kollegium Kalksburg Gymnasium diákjait és tanárait fogadta a gimnázium 10. évfolyamos diákjai október 14-18. között.
A nemzetközi diákmobilitás projektek fő célja a diákok nyitottságának, kritikus gondolkodásának fejlesztése, nemzetközi barátságok kialakítása, angol nyelv gyakorlása, és a problémamegoldó, válaszokat kereső tanulás gyakorlása. A vendég diákok fogadó családoknál szálltak meg, ezzel is építve a barátságokat és a kulturális nyitottságot.
A projekt idei “örökzöld” témája a fenntartható energia termelése, jelen esetben a bioethanol előállítása és használata, illetve a zöld energia előállításának és használatának etikai vonatkozásai.
A projektben évről-évre a 10-11. évfolyamos diákok találkoznak három alkalommal a tanév során. A 2024/25-ös tanévben az első, a témát bevezető találkozó találkozó a JEZSU-ban zajlott, a második -elméleti elmélyülést támogató találkozó - Krakkóban, a harmadik, a kísérletekben és laboratóriumi műhelymunkában gazdag hét - Bécsben lesz.
A résztvevő diákok elmondták: “A bevezető találkozón a témával ismerkedtünk meg, mely bioethanol - vagyis zöld üzemanyag - előállítása keményítőből, például cukorrépából, krumpliból, fűrészporból, esetleg papírtörülközőből.” Az első napokban nagyrészt arról gondolkodtak közösen, hogy felmérjék a zöld üzemanyagok pozitív és negatív következményeit. “Eddig én mondhatni, hívő voltam, vagyis egyértelműen és lelkesen a zöld üzemanyagok előállítása és használata mellett kardoskodtam. Nem igazán vettem figyelembe a negatív vonatkozásokat, például, hogy ha élelmiszerből állítanak elő üzemanyagot, az maga után vonhatja akár az élelmiszer árak emelkedését, nem is beszélve az élőhelyek tönkretételéről és a rengeteg vízfogyasztásról. EBben nem voltam egyedül, kortársaim, a fiatalok aggódnak a bolygó jövője miatt, de persze akadnak példák a zöldenergia-ellenességre is. Sokan vannak, akik csak nevetnek a zöld témán, de az ő hozzáállásuknak is inkább csak az ismeretek hiánya az oka. Most, a projekt vége felé sok olyan szempontot is végig gondoltunk, amelyek segítenek, hogy sokkal kritikusabban tudjak rátekinteni a témára.
Ez a projekt arra alkalmas, hogy először is, számos, akár egymásnak teljesen ellentmondó szempontot is figyelembe vegyünk. Másrészt a kísérletezés során sokakban felébred a kutatás, innováció iránti érdeklődés. Bizonyára lesznek közöttünk, akik a továbbtanulásukat ezen a területen képzelik el. Most ugyan látjuk, hogy a kukoricából vagy papírtörülközőből előállított üzemanyag még nem az igazi megoldás, de reméljük, hogy valamikor a jövőben talán valamelyikünk feltalálja az igazán fenntartható zöld energiaforrást, amely megoldást jelent a jövő nemzedékei számára.
Képek az eseményről ITT tekinthetők meg.
A short description of the project week in Miskolc:
Working in international mixed groups, students conducted research on ethanol production from starch and cellulose. They presented their findings using PowerPoint presentations. During a lab workshop, they explored the fermentation of various saccharides with yeast and examined the chemical properties of ethanol.
A hands-on workshop on upcycling waste materials enhanced their understanding of the value of waste. A visit to the University of Debrecen, including another lab session, provided deeper insights into sustainability and material recycling. Students also participated in a parliamentary-style debate on the ethical aspects of biofuels. The event concluded with a reflection on the knowledge and skills acquired.
Various group activities and trips to the cities of Miskolc and Debrecen offered students a richer understanding of Hungarian culture. Living with host families allowed them to experience everyday life in Hungary on a more personal level.
Throughout the project, students used English as the working language, improving their communication skills and expanding their academic and scientific vocabulary. Cultural and social activities, as well as team-building exercises, were woven into the schedule. Finally, there was dedicated time for personal reflection on the benefits gained from this experience.