Hungary, 3529 Miskolc Fényi Gyula tér 2-12

Nemzetközi együttműködés a fenntarthatóság jegyében

Projektbeszámoló – Nemzetközi együttműködés a fenntarthatóság jegyében

Tudela, Spanyolország – Miskolc, Magyarország

2025. június 1-5 között a miskolci Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium tanárai és diákjai egy különleges nemzetközi projektben vettek részt, amelyet a spanyol Colegio San Francisco Javier iskolával közösen valósítottunk meg. A program középpontjában a fenntarthatósági célok (Sustainable Development Goals – SDG) álltak, amelyeket az ENSZ hirdetett meg a globális fejlődés és társadalmi igazságosság érdekében.

A projekt célja az volt, hogy a diákok mélyebben megértsék a fenntarthatóság jelentőségét, megismerjék az SDG célkitűzéseit, és közösen gondolkodjanak azok gyakorlati megvalósításáról mind a helyi, mind a globális szinten. A projekt hivatalos nyelve az angol volt, amely segítette a diákokat a nyelvi készségeik fejlesztésében is, miközben nemzetközi együttműködésben vettek részt.

A program során a tanulók különböző módszerekkel keresztül dolgozták fel a témákat. Ez azt jelentette, hogy a személyes tanulási formák kombinálásával – interaktív prezentációk, csoportos feladatok és helyszíni tanulmányutak révén – komplex képet kaptak a fenntarthatóságról. A résztvevők csoportokban dolgoztak, elemezték a fenntarthatóság helyi kihívásait, majd javaslatokat dolgoztak ki azok megoldására.

A projekt spanyolországi szakaszában a vendéglátó iskola, a Colegio San Francisco Javier tanárai és diákjai színes programokat szerveztek számunkra. A közös munka mellett lehetőség nyílt arra is, hogy a diákok kulturálisan is gazdagodjanak. A szabadidős programok egyik legemlékezetesebb állomása a barcelonai kirándulás volt, ahol a résztvevők megismerkedhettek Gaudí híres épületeivel, a város történelmével, valamint a fenntarthatóság gyakorlati megvalósításával egy nagyváros környezetében.

A projekt során kialakult barátságok és együttműködések jól példázzák, hogy a fenntarthatóság globális kérdéseire csak nemzetközi összefogással találhatunk valódi megoldásokat. A diákok nemcsak új ismeretekre tettek szert, hanem felelősségteljesebb gondolkodásmódot is elsajátítottak, amelyet saját közösségeikben is kamatoztathatnak.

Az elért eredmények mennyisége és minősége – Értékelés

1. Egyéni szükségletek és részvételi motivációk felmérése: A projekt kezdetén minden résztvevő egyéni szükségleteit és motivációit alaposan felmérték. Ezek alapján olyan képzési modulok kerültek összeállításra, amelyek személyre szabottan igazodtak a résztvevők tanulási igényeihez. Az egyéni célok és motivációk összehangolása különösen fontos volt a hatékony tanulási folyamat biztosításában.

2. Illeszkedés az intézményi fejlesztési célokhoz: Az egyéni szükségletek és motivációk megfelelően illeszkedtek az intézmény hosszú távú fejlesztési céljaihoz, különösen a globális állampolgárság és fenntarthatóság témaköreiben. A program elősegítette, hogy a résztvevők tudatosabb, környezettudatosabb hozzáállással térjenek vissza, ami az intézményi oktatási célok közé is szervesen beépíthető.

3. Célok meghatározása: A projekt elején az elvárt tanulási eredményeket SMART (specifikus, mérhető, elérhető, releváns, időben behatárolt) célok szerint határozták meg. Minden résztvevő számára egyértelmű volt, hogy mely tanulási célokat kell elérni, és ezek mérhetők voltak a képzési folyamat végén. A tanulási célok kijelölése során az egyéni fejlődési célok is figyelembevételre kerültek, így biztosítva, hogy minden résztvevő a saját tempójában és érdeklődési körének megfelelően tudjon fejlődni.

4. Nehezen mérhető tapasztalatok tudatos feldolgozása: Az önbizalom növelése, a nyitottság fejlesztése és más, nehezen mérhető tapasztalatok szintén reflektív módon kerültek feldolgozásra. A képzés során külön figyelmet fordítottak arra, hogy ezek az eredmények is felszínre kerüljenek, akár csoportos megbeszélések, akár egyéni reflexiók során. A résztvevők tudatosan értékelték saját fejlődésüket, és felismerhették azokat a soft skilleket, amelyek hozzájárultak a tanulási folyamathoz.

5. Reflektív tudásfeldolgozás: A helyes tervezés és végrehajtás kulcsa a tapasztalatok és megszerzett tudás tudatos, reflexión alapuló feldolgozása volt. A résztvevők rendszeresen visszatekintettek saját tanulási folyamataikra, és értékelték a program során elért személyes és közösségi eredményeket. Ez lehetővé tette számukra, hogy a jövőben még hatékonyabban alkalmazzák az itt megszerzett tudást mind egyéni, mind intézményi szinten.

 

Összességében a projekt minden résztvevő számára maradandó élményt és hasznos tapasztalatokat nyújtott. Hisszük, hogy az ilyen nemzetközi együttműködések hosszú távon hozzájárulnak a környezettudatosabb, nyitottabb és együttműködőbb jövő építéséhez.

  • Találatok: 374