A nemzetközi E-Change projekt célja, egy olyan anyag kidolgozása, amely a fiatal diákokat a környezeti változások és az emberi migráció kérdéseiről, valamint ezek kölcsönhatásáról tájékoztatja. A tananyagot hét országban – Belgiumban, Magyarországon, Írországban, Olaszországban, Libanonban, Spanyolországban és Ugandában – közösen dolgozzák ki a résztvevő pedagógusok és szakemberek, köztük Rivasz-Tóth Kinga tanárnő, iskolánk igazgatóhelyettese. A kidolgozás módszereinek kulcsfontosságú szempontja, hogy a tananyag a magyarországi viszonyok között is megállja a helyét, a tanárok könnyen beépíthetik a saját tantervükbe.
Rivasz-Tóth Kinga tanárnő személyes gondolatai a projekt fontosságáról.
Szeretném megosztani pedagógusként gondolataimat és észrevételeimet az éghajlatváltozás sürgető kérdésével és az E-CHANGE projekt jelentőségével kapcsolatban. Mint olyan személy, aki elkötelezetten vesz részt a jövő nemzedékének gondolkodásának formálásában, mély felelősséget érzek a bolygónk előtt álló környezeti kihívások kezelésében.
Tanári éveim alatt tanúja voltam annak, hogy a diákok egyre inkább tudatosítják, hogy az éghajlatváltozással sürgősen foglalkozni kell. A globális probléma hatása nemcsak a tankönyvek oldalain, hanem diákjaink mindennapi tapasztalataiban is megmutatkozik. A szélsőséges időjárási jelenségek, a tengerszint emelkedése és az ökoszisztémákban bekövetkező zavarok már nem csak távoli jelenségek, hanem kézzelfogható valóság, amellyel diákjaink is megküzdenek.
Pedagógusként mély meggyőződésem, hogy a környezettudatosság előmozdítása és az éghajlatváltozás következményeinek megértése nem csupán felelősség, hanem a pedagógusok számára világszerte elengedhetetlen. Az éghajlatváltozás hatása nem korlátozódik a tudományos és környezeti következményekre, hanem több tudományágra is kiterjed, így olyan átfogó témává válik, amely a különböző tantárgyakban is figyelmet érdemel.
Az ERASMUS+ E-Change elnevezésű programja által biztosított nemzetközi együttműködés keretében a pedagógusok motiválhatják és bevonhatják a diákokat, hogy globálisan és holisztikusan gondolkodjanak az éghajlatváltozás és a migráció kérdéséről. A projekt komplex programja lehetővé teszi a résztvevők számára, hogy aktívan bekapcsolódjanak a téma megértésébe, mi több, felismerjék, hogy mi múlik rajtuk. A résztvevők megtanulhatnak és meg is tanulnak felelősséget vállalni tetteikért, és ennek eredményeként felelős európai polgárokká válnak.
*******Amennyiben felkeltettük érdeklődését, és szívesen csatlakozna a projekt megvalósítói közé, kérjük keresse az E-CHANGE projekt magyarországi koordinátorát, Lázár Helenát a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mail címen.*******
E-CHANGE mérföldkövek
2024. február eleje: magyarországi tanárok képzése2023. február – május: osztálytermi tevékenységek2023. június: országos találkozó a résztvevő iskolák számára Budapesten *******Az E- CHANGE projektről bővebben
Az E- CHANGE a Jesuit Refugee Service Europe által koordinált projekt, amelyet 7 országban – Belgiumban, Magyarországon, Írországban, Olaszországban, Libanonban, Spanyolországban és Ugandában – valósítanak meg. A projekt célja, hogy fiatal diákokat a környezeti változások és az emberi migráció kérdéseiről, valamint ezek kölcsönhatásáról tájékoztassa.
A VÁLTOZÁS MÓDSZERTANÁNAK HÁROM ELEME
Testimony of Kinga Rivasz-TóthI am writing to share my thoughts and observations as an educator regarding the pressing issue of climate change and the significance of the U-Change project. As someone who is deeply involved in shaping the minds of the future generation, I feel a profound responsibilityto address the environmental challenges that our planet is facing.
In my years of teaching, I have witnessed a growing awareness among students about the urgent need to address climate change. The impact of this global issue is not only evident in textbooks but also in the everyday experiences of our students. Extreme weather events, risingsea levels, and disruptions in ecosystems are becoming more than just distant phenomena; they are tangible realities that our students are grappling with.
As an educator, I am deeply convinced that fostering environmental awareness and understanding the implications of climate change is not just a responsibility but an imperative for educators worldwide. The impact of climate change is not limited to scientific andenvironmental consequences; it extends across multiple disciplines, making it a cross-cutting theme that deserves attention in various subjects.
In the framework of the international cooperation provided by the ERASMUS+ program called E-Change we, educators can motivate and involve students to think globally and holistically about the issue of climate change and migration. The complex program of theproject enables the participants to get actively involved in understanding the issue and what is more to realise what depends on them. Participants can and will learn to take responsibility for their actions and as a result they will become responsible European citizens.