A 2024/25-ös tanévben iskolánk diákjai és tanárai nyolc különböző országban (Málta, Spanyolország, Csehország, Németország, Lengyelország, Ausztria, Luxemburg, Olaszország és Magyarország) vettek részt Erasmus+ programokban – és nem is akárhogy! Több mint 80 fő, 14–17 éves diák dolgozott együtt külföldi társaival izgalmas, projektalapú feladatokon, míg 14 fő pedagógus frissítheti tudását - még a nyár folyamán is zajló szakmai továbbképzéseken és job-shadowing programokon. A találkozások három nyelven – angolul, németül és franciául – zajlottak, így a nyelvhasználat nemcsak eszköz, hanem élmény is lett.
A központi témák – fenntarthatóság, digitális tudatosság és társas-érzelmi tanulás – olyan kérdések, amelyek mindannyiunk jövőjét alakítják. A program során diák-diák, tanár-diák és tanár-tanár együttműködések formálódtak, interkulturális terepen, sokszínű környezetben. A résztvevők nemcsak új tudást szereztek, de megtapasztalták, mit jelent európai polgárként gondolkodni és cselekedni: nyitottan, együttműködően, felelősséggel.
A tanárok korszerű pedagógiai és szaktárgyi ismeretekkel gazdagodtak, kollégák között értékes tapasztalatcsere zajlott, két spanyol pedagógust pedig mi is vendégül láttunk Miskolcon job-shadowing keretében. A diákok új barátságokat kötöttek, önbizalmuk, idegen nyelvi és szociális készségeik is látványosan fejlődnek.
Az Erasmus+ program számunkra valódi kapu a világra: nemcsak kimozdít a megszokottból, hanem lehetőséget ad arra, hogy egy nemzetközi közösségben tanuljunk – egymásról, a világról és önmagunkról.
(Dr Demjén Péterné Rivasz-Tóth Kinga)
Erasmus+ Adventures – Learning, Travelling, Friendship, and Building the Future
In the 2024/25 school year, our students and teachers took part in Erasmus+ projects across eight different countries: Malta, Spain, the Czech Republic, Germany, Poland, Austria, Luxembourg, Italy and Hungary. More than 100 students aged 14–17 collaborated with their international peers on exciting, project-based activities, while 17 teachers participated in professional training courses and job-shadowing programs. The projects were carried out in three languages – English, German, and French – making language use not just a tool, but a real-life experience.
The main themes – sustainability, digital awareness, and social-emotional learning (SEL) – are issues that shape our common future. Students and teachers alike worked together in intercultural environments, engaging in teacher-student and peer-to-peer cooperation. Beyond gaining new knowledge, participants developed a deeper sense of European identity: they learned to think and act as European citizens – open-minded, collaborative, and responsible.
Our teachers returned with up-to-date pedagogical and subject-specific insights, and valuable experience was shared among international colleagues. We also hosted two teachers from Spain for a job-shadowing visit in our school. Students made new international friendships, boosted their self-confidence, improved their foreign language skills, and strengthened their social competences.
The Erasmus+ program is truly a gateway to the world: it opens minds, builds connections, and gives us the chance to learn – about others, about the world, and about ourselves – in a shared European community.